Суд зобов’язав Мінприроди виконати Національний план заходів із реалізації положень Кіотського протоколу

Чинним законодавством України Мінприроди визначено координатором заходів щодо виконання зобов’язань України за Рамковою конвенцією ООН про зміну клімату та Кіотським протоколом до неї. Покладені на Мінприроди зобов’язання у сфері зміни клімату не виконуються належним чином, що стало предметом окремого позову, ініційованого МБО «Екологія-Право-Людина» у 2008 році.

З цього часу справа пройшла усі 3 інстанції та була повернута Вищим адміністративним судом України для повторного розгляду у суд першої інстанції. Вдруге справу у першій інстанції розглянув Окружний адміністративний суд міста Києва, рішенням якого позовні вимоги ЕПЛ задоволено частково. Зокрема, постановою від 19 липня 2013 року, судом:

  1.  Визнано протиправною бездіяльність Міністерства охорони навколишнього природного середовища України як координатора заходів щодо виконання зобов’язань України за Рамковою конвенцією ООН про зміну клімату та Кіотським протоколом до неї з виконання пп. 2 п. 3 рішення  Ради Національної безпеки та оборони України, затвердженого Указом Президента України від 20.07.07 р. №658/2007.
  2.  Зобов’язано Міністерство екології та природних ресурсів України  вжити заходів для виконання пп. 3, 5, 6 ч. 1, пп. 3 ч. 4, пп.2, 3 ч. 5, пп. 1, 4 ч. 11, ч. 13, 14, 15, 16 Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.08.05 р. №346-р.

Зважаючи, що процес реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України (Міністерство ОНПС) не завершився, в процесі розгляду судової справи було залучено Міністерство екології та природних ресурсів України (Мінекології, Мінприроди) як правонаступника Міністерства ОНПС. Відповідно, суд врахував клопотання позивача про те, що бездіяльність у справі слід визнавати щодо Міністерства ОНПС, яке діяло на момент подачі позову, а позовні вимоги в частині зобов’язання до вчинення дій слід покласти на Мінекології .

Таким чином, Мінприроди зобов’язано виконати такі пункти  Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції:

  1.  розроблення порядку організації та проведення моніторингу за антропогенними викидами парникових газів (підп. 3 ч. 1);
  2.  удосконалення системи методологічного та інформаційного забезпечення, що використовується для визначення обсягу викидів парникових газів у секторах економіки, з урахуванням міжнародних вимог та  відображення  інформації про такий обсяг за результатами державних статистичних спостережень у звітно-статистичній документації (підп. 5 ч. 1);
  3.  розроблення методики  визначення обсягу абсорбції парникових газів (підп. 6 ч. 1);
  4.  підготовки і затвердження Національного плану розподілу дозволів на антропогенні викиди із джерел парникових газів (підп. 3 ч.4);
  5.  розробити проекти нормативно-правових актів про внесення змін до відповідних актів, якими регламентується видача дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, з урахуванням у них антропогенних викидів парникових газів (підп. 2 ч. 5);
  6.  розробити проекти нормативно-правових актів про внесення змін до відповідних актів, якими регламентується порядок ведення державного об’єктів, здійснюють викиди в атмосферне повітря, з урахуванням обсягу антропогенних викидів парникових газів (підп.. 3 ч. 5);
  7.  розробити Національний план заходів з пом’якшення наслідків зміни клімату (підп.. 1 ч. 11);
  8.  розробити галузеві плани заходів з адаптації до зміни клімату (підп. 4 ч. 11);
  9.  визначити рівень технічного потенціалу щодо зменшення обсягу викидів парникових газів в Україні 2020 року з метою формування її позиції після 2012 року (ч. 13);
  10.  розробити стратегічний прогноз зміни клімату, наслідків такої зміни для економіки, а також для системи забезпечення  населення та екосистем (ч. 14);
  11.  створити банк даних про екологічно безпечні технології і методи, що застосовуються для зменшення обсягу антропогенних викидів забруднюючих речовин та парникових газів, збільшення їхньої абсорбції, забезпечити постійне оновлення даних такого банку та його функціонування (ч. 15);
  12.  розробити план заходів щодо підготовки та підвищення кваліфікації фахівців органів виконавчої влади з питань імплементації Рамкової конвенції ООН про зміну клімату та Кіотського протоколу до неї (ч. 16).

На додаток, Мінприроди порушено терміни виконання вказаних вище заходів, виходячи із строків, визначених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2005 р. № 346.

Суд відмовив у задоволенні решти позовних вимог, які стосувались  визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання до вчинення дій щодо виконання міжнародно-правових зобов’язань передбачених окремими положеннями Рамкової конвенції ООН про зміну клімату та Кіотського протоколу. Зокрема, у мотивувальній частині рішення суд вказав: «Ознайомившись із змістом Рамкової конвенції ООН про зміну клімату та Кіотським протоколом до неї, зокрема, положеннями, на невиконання яких посилається позивач, суд дійшов висновку про те, що вони носять декларативний характер і підлягають виконанню кожною державною в порядку, встановленому її внутрішнім законодавством. Відповідно, дії та бездіяльність Міністерства ОНПС та Мінекології можуть бути оцінені лише щодо виконання Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу».

Такий висновок суду суперечить положенням ст. 26,27 Віденської конвенції про право міжнародних договорів, ст. 9 Конституції України та ч. 1 ст. 15 Закону України «Про міжнародні договори України», відповідно до яких: «Чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України». «Чинні міжнародні договори України підлягають сумлінному дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права». «Кожен чинний договір є обов’язковим для його учасників і повинен добросовісно виконуватись».

Звертаємо увагу, що рішення суду вступає в законну силу з моменту закінчення строку подачі апеляційної скарги. Наразі відсутня інформація про подання такої або ж про відкриття апеляційного провадження.

За додатковою інформацією звертайтеся:

Наталія Городецька,

юрисконсульт 1-ої категорії МБО «Екологія-Право-Людина»,

тел.: (032) 225 – 76 – 82;

email: office@epl.org.ua; n.horedetska@epl.org.ua

Джерело: epl.org.ua

Маєте що додати? Не згодні з якимось із цих пунктів? Просимо залишити ваш коментар у цій короткій формі: https://forms.gle/oE4E5RQETFe2BCYv6