УКМ

Національна ціль з енергоефективності та “зелені закупівлі”: коментарі до законопроекту “Про енергоефективність”

20.03.2019

В грудні на сайті Мінрегіону опубліковано аргументацію та проект Закону “Про енергоефективність”. Проект розроблено міністерством та командою Офісу підтримки реформ Мінрегіону на основі Директиви 27/2012/ЄС.
Розробка “пояснювальної записки” до закону не лише у вигляді формального документу, а обгрунтування “людською мовою” це хороша практика.
Закон ще не зареєстрований у ВРУ, але зацікавлені сторони вже мають можливість висловлювати коментарі. УКМ також ознайомилася з проектом закону і маємо наступні думки.

Зафіксовано визначення енергоефективних заходів як таких, що мають вести до “зниження витрат енергії на одиницю вироблених благ”. Це важливо, бо таке визначення не дозволяє заміщення газу твердим паливом вважати енергоефективним заходом. Для клімату не так важливо скільки коштує енергія, як те скільки її витрачено в фізичних одиницях. Закон зафіксує такий підхід.

Найбільший “пробіл” в законопроекті – питання енергетичної статистики. На наших заходах УКМ для місцевих чиновників ми щоразу чуємо про брак даних для стратегічного планування. Це є проблемою і для зовнішніх фахівців, що консультують міста з розробки енергетичних стратегій. Міська рада має обмежені повноваження отримувати дані від енергопостачальних компаній. Тому в законі потрібно запропонувати як вдосконалити систему збору статистики про енергоспоживання та зробити цю інформацію доступною для потенційних користувачів.

В статті 4 документу пояснено основний показник його “дієвості” – встановлення національної цілі з енергоефективності. Її встановлюватиме Мінрегіон в натуральних показниках первинного та кінцевого споживання енергії в економіці. До речі, Україна досягнула цільового показника енергозбереження на 2020 рік (9%) вже в 2013 році. Це пов’язано з економічною кризою, а не зусиллями з економії енергії, що чесно визнається в аргументації до закону.
Завдяки пропованому закону, в Україні з’явиться база даних будівель органів державної влади з їх енергетичними характеристиками(!). Це дозволить по-перше бачити хто економить а хто марнує енергію, а по-друге залучати інвесторів до роботи з будівлями, на економії у яких можна заробити завдяки ЕСКО-механізму. По-третє, уряд зможе розробити цілісну програму енергозбереження для бюджетних будівель, що теж сприятиме стабільності для залучення інвестицій.

Нарешті запроваджуються “зелені державні закупівлі” – тобто що придбане за бюджетні гроші має відповідати певним стандартам. Відповідальні органи влади вже могли передбачати такі умови в тендерах, але пропонований закон зобов’яже усіх розпорядників коштів передбачати в тендерах критерії енергоефективності. Це стосується і оренди будівель для органів влади.
Передбачено ряд винятків, зокрема щодо придбання товарів для оборони чи встановлення недоцільності “зелених закупівель”. Після прийняття закону будуть розроблені методичні вказівки з застосуванням цих вимог, а також як визначати винятки з їх застосування.

Органи місцевого самоврядування матимуть “розробити схему теплопостачання міст на 7 років на основі поєднання централізованих та автономних систем”. В дійсності, ніщо не заважало розробляти такі схеми вже, але питання опалення соціально чутливе, дороге та заплутане. УКМ невідомо про міста, які затвердили схеми розвитку теплопостачання на 7 років. Централізоване опалення є вигідніше з енергетичної точки зору, але через зношеність існуючих мереж і обладнання в нас це не так. Для розробки схеми теплопостачання знадобиться детальний аналіз існуючого стану та фінансове планування на тривалий період.
Немає остаточної впевненості , що органи місцевої влади мають ресурси з цим впоратися. Тому крім зобов’язання, закон має передбачати стимулювання для міст, де такі схеми будуть розроблені. Наприклад, таким стимулюванням може бути пріоритетність у отриманні коштів з Державного фонду регіонального розвитку на модернізацію систем теплопостачання у містах. .

Цікаве завершення законопроекту: відповідальність за недосягнення щорічного скорочення енергоспоживання встановлено серйозну – у розмірі до 34 тисяч гривень, але не зазначено хто саме її нестиме.

Написати коментар »

Написати коментар

Зверніть увагу: Якщо Ваш коментар одразу після додавання не з'явився, його буде опубліковано протягом певного часу. Немає необхідності публікувати його знову.