УКМ

SMART рішення Вінниці: план з адаптації до змін клімату, E-квиток, громадські простори та власні трамваї

10.06.2019

Команда Української Кліматичної Мережі та 350.org повернулися з насиченого прес-туру до Вінниці. Про найцікавіші проекти міста та головну “родзинку” Вінниці, що дозволяє будувати кліматично- безпечне та екологічно дружнє місто в Україні ми дізналися у заступника міського голови  – Владислава Скальського.

В 2011 році Вінниця долучилася до міжнародної ініціативи “Угода Мерів”, чим зобов’язалася скоротити викиди парникових газів в атмосферу на 20 % до 2020 року порівняно з базовим роком (2011р). Робота зі створення Плану дій сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР), де основним вектором є зниження та розумне використання енергії містом, тобто енергоефективність, почалася відразу.

Зараз план оновлюється – до нього місто додає кліматичний компонент. План розвитку міста матиме конкретні кроки не лише з енергозбереження та ВДЕ, а ще й етапи з адаптації міста до змін клімату. А це оновлення електро та транспортних мереж, оновлення інфраструктурних об’єктів соціальної сфери та публічних просторів.

Транспортна реформа – 2015 рік

Окремої уваги заслуговує досвід Вінниці у реалізації транспортної реформи. Вінниця раніше мала поширену транспорту проблему на вулицях – маршрутні таксі приватних перевізників заповнені вщент пасажирами, а транспорт субсидований містом – “ходить пустим”. Почалося все у 2008 році з підписання меморандуму з Швейцарським Державним Секретаріатом з економічних питань (SECO). Тоді місто отримало перший трамвай з Цюріха.

Колишній голова міста, Володимир Гройсман, прийняв непопулярне тоді політичне рішення – повна зміна у системі мобільності Вінниці.

Вона передбачала пріоритетність муніципального транспорту – трамваї, тролейбуси, та автобуси великої пасажиромісткості “прийшли” на зміну приватним “маршруткам”. При чому приватний міський транспорт, не може дублювати маршрути муніципального та має другий пріоритет. Його нова роль – обслуговування віддалених районів міста, куди не може дістатися трамвай чи тролейбус, та доставка пасажирів на пункти пересадки до муніципального транспорту. Така зміна передбачала і зміну у структурі користування квитком на громадський транспорт. Smart-ідея №1 – електронний єдиний квиток, який даватиме змогу пасажирам швидко оплатити проїзд та гнучко міняти вид транспорту за власним бажанням протягом одного маршруту. Після всіх адміністративних процедур ЄБРР допоміг розпочати випуск пластикових муніципальних карток, електрифікацію муніципального транспорту та встановлення валідаторів для швидкої оплати проїзду.  Така інновація поширюється і на авто приватних перевізників.

Фахівці міської ради разом з швейцарським урбаністом розробили Вінницьку комплексну  стратегію транспорту та просторового розвитку. Адже у Вінниці є важливий нюанс – пікова щільністю жителів на 1 км2 простору. Скальський порівнює таку щільність населення з аналогічною проблемою в Амстердамі.

“Місто обрало для себе концепцію компактного міста. Ми ревіталізуємо віддалені промислові райони міста, робимо їх приємними для вінничан і туристів, та постійно нарощуємо відсоток пасажирів, що користуються сталими видами транспорту. Завдяки успішній реалізації транспортної стратегії, більше половини жителів щоденно дістаються місця призначення громадським транспортом.” – роз’яснює суть стратегії Владислав Скальський.

Перший Вінвей у Вінниці

Власні міські трамваї у Вінниці отримали окрему європейську нагороду.  Тут створено перший Вінвей, зараз їх уже 8 одиниць у місті. Фактично це унікальний Вінницький оновлений трамвай з відеокамерами, енергоефективним двигуном і автоматикою. В його основі є українське обладнання та білоруські технології.

Реформа енергоефективності – 2015 рік

Другий меморандум з SECO  – реформа енергоспоживання міста.

Вона почалася із встановлення твердопаливних котелень на зміну газовим. Встановили сучасні котли, що генерують тепло щепи. Таке технологічне рішення забезпечило цілий мікрорайон міста тепловою енергією нової якості та гарячою водою, не спалюючи дороговартісний газ. У багатоквартирних будинках встановили індивідуальні теплові пункти (ІТП) та оновили тепломережі. Це значно скоротило нераціональне використання газу та втрати тепла у мережах.

У віддаленому мікрорайоні міста замінили 8 кілометрів тепломереж, модернізували газову котельню та встановили поруч твердопаливні потужності, що будуть забезпечувати сталість теплопостачання.

Оновлюють та термомодернізують заклади бюджетної сфери, мережі та оснащення міського водоканалу, розділяють відходи на верду та вологу фракції.

Такі зміни мають під собою чіткі цілі, адже в концепції інтегрованого розвитку міста до 2030 року, Вінниця чітко окреслила візію свого майбутнього: “Екологічне і “зелене” місто над річкою Південний Буг – місто сталої мобільності”.

Підсумовуючи нашу розмову, заступник голови Вінниці поділився думкою про ключ до успіху у впровадженні реформ.

“Аби Україна стабільно розвивалася варто звернути увагу на те, що відбувається в регіонах. Адже саме у регіональних містах стаються найшвидші трансформації. Зміни у невеликих містах не потребують надто великої політичної волі, масштабних капіталовкладень, як у містах мільйонниках, та мають швидку реакцію між причинами, наслідками й рішеннями.  Щоб будь-яке місто стало успішним, необхідний політичний консенсус.Саме його не вистачає країні для дієвих реформ” – підсумовує Владислав Скальський, заступник міського голови Вінниці.

В кінці питаємо який основний урок засвоїв Владислав Скальський впроваджуючи ризиковані масштабні проекти,  та яку пораду може дати колегам з інших громад.

Відповідь цікава: – “будь яка ідея, навіть не масштабна і посередня, може мати велику силу і змінити все, якщо вона ретельно обговорена з жителями міста та пройшла процес партисипації. А найяскравіший проект може програти, якщо він зроблений без комунікації з містянами”.

Написати коментар »

Написати коментар

Зверніть увагу: Якщо Ваш коментар одразу після додавання не з'явився, його буде опубліковано протягом певного часу. Немає необхідності публікувати його знову.